Kedilerde kısırlaştırma işlemi plansız gebeliklerin oluşmasının önüne geçmekle birlikte bulaşıcı olabilecek hastalıkların önlenmesinde de yardımcı olur.  Ayrıca bu işlem kedilerde sosyal olmayan davranışların azaltılmasında da etkili bir rol oynamaktadır.

Kedilerde Kısırlaştırma

Kısırlaştırma işlemi sonrasında kedilerde üremeye etkili olan hormonların salınımı azalır. Bu hormonun eksikliğinde erkek kedilerde işaretleme ve agresif davranışların azalması, dişi kedilerde ise saldırganlık ve aşırı sevme gibi davranışların azalması görülür. Söz konusu davranışların azalması kedilerde kavga ve yaralanmalar sonrasında oluşabilecek bulaşıcı hastalıkların önüne geçerek yaşam kalitesini ve süresinin uzamasında önemli bir rol oynamaktadır.

Kısırlaştırma işlemi dişilerde yumurtalık kistleri, metritis gibi başlıca hastalıkların yanı sıra yumurtalık ve rahim hastalıklarının oluşumunu engellemektedir. Ayrıca hormon kaynaklı olan hastalıkların riskini azaltarak yanlış gebeliklerin önüne geçmektedir. Erkek kediler de ise testosteron hormonunun neden olduğu hastalıklarının (perianal adenomlar, prostatit, benign prostat hiperplazisi vb.) ve kanser gibi kötü huylu rahatsızlıkların riskini azaltır.

Ne zaman kısırlaştırılmalı?

Kedinizi kısırlaştırmaya karar verdiğiniz zaman veteriner hekiminiz size en uygun zamanı söyleyecektir. Veteriner hekiminiz kedinizi muayene ettikten sonra genellikle cinsel olgunluğa ulaşmadan önce yaklaşık 8-9 aylıkken kısırlaştırılması gerektiğini önerecektir.

Operasyon

Kısırlaştırma işlemi genellikle ağrısız ve rutin kabul edilen bir işlem olsa da anestezi altında gerçekleştirilir.Anestezi öncesi 12 saat açlık ve susuzluk gerekmektedir. Erkek kedilerde bu işleme kastrasyon adı verilir. Kastrasyon işlemi, her iki testisin çıkartılmasıyla olan bir işlemdir. Dişi kedilerde bu operasyon her iki yumurtalık ve uterusun tamamen çıkartılması işlemidir. Genellikle bu operasyon sonrası komplikasyon riski çok düşük olduğundan hasta işlem sonrasında eve gönderilir.

Operasyondan Sonrası

Operasyon sonrası uygulanacak bakım ve beslenme programı, operasyonun kendisi kadar önemlidir. Kedimiz eve döndüğünde hala hafifte olsa anestezi etkisinde olacağından uykulu olacaktır. Bu durum son derece normaldir. Kedinin tamamen anestezi etkisinden kurtulup normale dönmesi 24-48 saati bulabilir.

Operasyon sonrasında kedinin yarayı yalamaması ve kurcalamaması için veteriner hekiminiz koruyucu bir kedi hunisi takmayı uygun görecektir. Erkek kedilerde kesi küçük olduğunda genellikle dikiş atılmaz. Dişilerde ise görülebilen dikişler ya da kendiliğinden çözülebilen dikişler atılabilir. Eğer normal dikiş uygulanmış ise bu dikişlerin alınması iyileşme durumuna göre 7 ila 14 gün arasında olabilir. Kediler genellikle operasyon sonrası ortalama 2 hafta içinde iyileşip eski hallerine dönebilmektedir.

Hoşunuza Gidebilir