Yavru ve Yetişkin Köpek Aşı Takvimi

Neden köpek aşı takvimi bu kadar önemlidir? Köpek ebeveynleri için aşı takvimi, dostlarımızın daha sağlıklı bir yaşam sürdürebilmelerinin anahtar görevi görür .Bunun nedeni oldukça açık ve nettir: Aşılar, köpeklerin hayatını tehdit edebilecek birçok hastalığa karşı en güçlü savunmayı sağlar. Özellikle yavru köpeklerin, bağışıklık sistemleri tam olarak gelişmeden önce, ciddi enfeksiyonlara karşı korunmaları önemlidir.Bu noktada doğru ve zamanında yapılmış aşı türleri hastalıklara karşı köpeğinize kalkan olacaktır.

Vetclass Veteriner Kliniği olarak bu içeriğimizde Köpek ebeveynlerine zorunlu (core) ve zorunlu olmayan (non-core) aşılar hakkında bilgi aktaracağız.Gelin başlayalım.

Veteriner kliniğinde bir köpeğe aşı yapılıyor. Beyaz önlüklü bir veteriner, dikkatle hazırladığı şırıngayı tutuyor. Köpek ise bulanık bir şekilde arka planda yer alıyor. Bu resim, köpekler için aşı takviminin önemini ve veteriner kontrollerinin düzenli olarak yapılmasının gerekliliğini vurgulamak amacıyla kullanılmıştır.

Köpek Aşı Takviminin Önemi

Köpekler, sosyal canlılar olmaları nedeniyle hayatları boyunca sayısız bakteri ve virüse maruz kalırlar. Bu mikroorganizmalar arasında parvovirüs, kuduz, hepatit ve leptospiroz gibi ciddi hastalıklara yol açabilen türler bulunmaktadır. Dolayısıyla aşı bu hastalıklara karşı köpeğin korunmasında büyük öneme sahiptir.

Aşılar, köpeklerin bağışıklık sistemini güçlendirerek bu tehlikeli patojenlere karşı direnç kazanmalarını sağlar ve böylece hem köpeklerin hem de onlarla doğrudan temas halinde olan insanların sağlığını korumaya yardımcı olur.

⚠️ Aşılanmamış köpekler, hastalıkları diğer köpeklere ve insanlara bulaştırabilir, bu yüzden aşısız köpekler dışarı çıkmamalıdır.

Köpekler İçin Aşı Takvimi Nasıl Olmalı?

Köpekler için aşı takvimi zorunlu (core) ve zorunlu olmayan (non-core) aşılar olmak üzere 2 ana gruba ayrılır.Zorunlu aşılar köpeklere yapılması zorunlu temel aşıları içerir.Zorunlu olmayan aşılar ise köpeğin yaşadığı çevre, yaşam tarzı ve maruz kalabileceği risklere bağlı olarak veteriner hekim tarafından önerilebilir. Şimdi gelin detayları ve aşı takvimlerini inceleyelim.

Zorunlu Aşılar (Core)

Core aşılar temel aşıları içerir ve yaptırılması zorunludur. Yaptırılmadığı takdirde köpek ebeveyni , çevredeki insanlar, köpekler ve köpeğin kendisi büyük risk altındadır.

⚠️  Kuduz aşısı gibi bazı aşı türleri yasal olarakta zorunlu tutulmuştur.Yaptırmayan köpek sahiplerine yasal cezalar verilmektedir.

Yavru Köpekler İçin

• Karma Aşı: 6-8 haftalık köpeklere uygulanır.Köpek 16 haftalık olana kadar 3 haftada bir tekrarlanır.
  • Kuduz Aşısı: 12 haftalık köpeklere uygulanır.
  • Parainfluenza Aşısı: 6-8 haftalık köpeklere uygulanır.Köpek 16 haftalık olana kadar 2-4 hafta aralığında tekrarlanır.
  • Bordetella – Bronchiseptica Aşısı: 2 haftalıkken uygulanır.
  • Leptospira Aşısı: 8 hafta veya daha büyükken 1.doz uygulanır. 2.doz 2-4 hafta sonra uygulanır.

Yetişkin Köpekler İçin (16 Haftalıktan Büyük Köpekler)

• Karma Aşı: Her 3 yılda bir tekrarlanır.
  • Kuduz Aşısı: Her yıl tekrarlanır.
  • Parainfluenza Aşısı: Her yıl tekrarlanır.
  • Bordetella – Bronchiseptica Aşısı: Her yıl tekrarlanır.
  • Leptospira Aşısı: Her yıl tekrarlanır.

Zorunlu Olmayan Aşılar (Non-Core)

Non-core aşılar temel olmayan aşıların yer aldığı aşı grubudur. Bu aşıları köpeklere yaptırıp yaptırmamak pet ebeveynleri değil, veteriner hekim tarafından karar verilmelidir. Veteriner hekimlerin köpeğin yaşadığı bölgedeki risk faktörlerine göre vereceği karar en doğru tercih olacaktır.

Yavru Köpekler İçin

• Lyme Aşısı: İlk doz 12 haftalıkken uygulanır.2-4 hafta sonra 2.doz uygulanır.
  • Canine Influenza: 6.haftadan sonra yapılır.İkinci doz 2-4 hafta sonra yapılır.

Yetişkin Köpekler İçin (16 Haftalıktan Büyük Köpekler)

• Lyme Aşısı: Bölgesel olarak belirlenen kene mevsiminin başlamasından hemen önce tekrar uygulanmalıdır.
  • Canine Influenza: Yılda 1 kez uygulanır.

Core ve Non-core aşıları veteriner hekimin size çıkartacağı aşı takvimine göre yaptırmanız önemlidir. Yaşadığınız bölgede bulunan salgınlar ve bölgenin risk faktörleri göz önünde bulundurularak doğru aşı haritasını hekim uygulayacaktır.

Bu içerik bilgilendirme amacıyla hazırlanmıştır ve bilgiler www.tuseb.gov.tr tarafından sağlanmıştır.Köpeğinize uygun aşı takvimini oluşturmak için kliniğimiz ile iletişime geçebilirsiniz.

İstanbul Kağıthane’de bulunan Vetclass Veteriner Kliniğimiz ile iletişime geçerek köpeğinizin aşılaması hakkında bilgi alabilirsiniz.

Kliniğimiz İle Hemen İletişime Geçebilirsin!